Pengajaran – Versi 2

Semalam aku create few post dengan intention untuk dapatkan pelawat dari google. Mungkin aku terlalu ghairah untuk dapatkan rank di 1st google page, menyebabkan aku create post dalam jumlah yang agak banyak. And, all of them point to one site only. Aku letakkan risiko pada site aku since it was a free site, mean, they have power to do anything they like.

After few hours, few post yang aku create dah mula melepak di muka 1st google. Aku create 3 video and post di youtube (point to the same site again) Within 2 minutes, view dah cecah ratusan. Comment pon banyak. Look like they are responsive and it was a good sign actually. Aku pon confident today is the day to reach my first $200 in cpalead.

Tapi..pagi ni.. bila aku masuk site aku. BANG!!! Semua kena delet..

PENGAJARAN

1) Hati hati bila create backlink dengan jumlah yang banyak, perbezaan masa yang terlalu hampir, point to the same site and the only site, and using the same computer/ip. Aku tak sure samada boleh dikaitkan ke tak, tapi lebih elok berhati hati. Better make it look natural.

2) Dont put all eggs in the same basket. Aku selamba create banyak blog dalam satu akaun. (blogger/blinkweb/youtube) Bila kena delet, semua hangus. Better create few account and pecah pecahkan content. At least, if one down, ada lagi 2 3 yang lain boleh backup. Ada baiknya kalau upah orang untuk create account.. IP akan lebih unique and look natural. Tapi tak sure benda macam ni di ambil kira or tak.

3) Bila bergantung pada free site, you have to play with their rules. Suka tak suka, kena follow. Mmg hampeh. Beter migrate to your own hosting. Nak beli hosting pon kena kaji juga spec yang sesuai dengan kegunaan. Bandwidth, domain addon, antara yang perlu di beri perhatian lebih. Kalo bina site atas dasar nak flip, make sure mudah untuk transfer kepada buyer nanti.

Tu aja yang aku belajar arini.. i think i learn it in a hard way :p

Leave a Reply

