Ada Apa dengan Goo.Gl

Korang pernah guna URL shortener  tak? Benda ni selalunya orang guna untuk pendekkan URL kita yang panjang..supaya jadi lebih kemas. Ada gak yang guna untuk tracking, untuk hiding something. Banyak tempat yang sediakan service pendekkan URL ni, dan antara yang popular dan menjadi kegemaran aku adalah bit.ly

Tapi selepas guna service google (goo.gl) , aku rasa aku tak nak guna bit.ly dah since google punya service lagi bagus, interm of data yang dorang provide. Baru beberapa jam tadi aku cuba servis goo.gl ni, dan semuanya looks ok. Aku paste skit contoh data yang diorang provide.

Ni data yang standard.. tarikh atau masa link kita di hasilkan dah jumlah click. Click detail untuk dapatkan data yang lebih banyak.

Selain dari maklumat tentang referrer (source of traffic) , goo.gl juga berikan maklumat profil pelawat kita. Cool juga.. at least dari sini kita boleh buat andaian tentang umur dorang, economy dorang , and kecenderungan dorang.

2 thoughts on “Ada Apa dengan Goo.Gl

Leave a Reply

