HARGA PRODUK DAN MINDSET PEMBELI

Sejak 2 hari lepas aku cuba promote produk yang lebih murah. Kebayakkan peniaga kategorikan produk harga di bawah rm100 sebagai murah.

 

Antara kelebihan promote produk murah ialah kadar jualanya lebih tinggi. Pelanggan mampu membeli tanpa perlu fikir panjang, dan jualan boleh bergerak laju sepanjang masa. Berdasarkan pengalaman lepas, memang betul.

Antara kelemahan yang aku nampak pula ialah perbezaan pada mindset pembeli. Kebanyakkan pelanggan yang datang boleh kata cerewet dan berkira. Ada yang minta diskaun (perkara normal) ada yang nak bayar separuh dulu, ada juga yang nak aku hantar barang dulu baru dia nak bayar.

Berbeza dengan produk yang harganya lebih tinggi, pelanggan yang datang lebih sempoi. Mudah untuk close sale dan mereka tak meroyan bila produk lambat sampai sikit dek kerana pos laju.

Untuk minggu ni, aku nak validate produk yang lebih mahal. sekitar rm200 ke rm400 setiap unit. Untuk produk begini aku rasa sale funnel yang biasa mungkin kurang berkesan. Tengok la apa jadi nanti🙂Image

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s