FB Ads – Harga Naik Atau Kos Yang Naik?

Image

Semalam ada sorang rakan FB bertanyakan tentang isu harga Fbads yang semakin tinggi. Setelah sembang-sembang baru saya tahu. Dia salah faham. Sebenarnya dia bukan ada masalah dengan harga naik, tapi masalah sebenarnya pada kadar jualan.

Situasinya begini :

” Dulu aku spend RM30 saja, dapat 10 sale,  Sekarang aku spend RM100, 10 sale tak tentu dapat”

Saya tanya.. ” Berapa AVG CPC (purata harga per click) yang dia dapat”
Dia kata “lebih kurang sama. Ada masa naik sikit, bila CTR cantik..turun sikit”

Maksudnya dia masih mendapat jumlah klik yang sama seperti dulu. Cuma jumlah profit saja berbeza. Mungkin dulu 500 Klik 5 orang beli. Sekarang 500 klik cuma 1 orang beli. Dalam kes macamni, Kos FBads naik bukan sebab harga naik, sebaliknya sebab CR (Conversion Rate) yang jatuh.

Ada pelbagai faktor yang mempengaruhi. Terlalu lama mensasarkan prospek yang sama pun boleh buatkan CR turun. 

3 thoughts on “FB Ads – Harga Naik Atau Kos Yang Naik?

  1. Nak minta pendapat boleh? saya ada 1 iklan, 2 bulan dah buat Rm 5k bersih. bulan ketiga, iklan sama, target sama, rugi pula, tak untung-untung, tak tahu saya nak buat apa. cuba juga tukar target, tapi dah sebulan rugi ja. apa nak buat tuan eidan?

    1. Susah kalau nak teka. Banyak faktor yang terlibat untuk pengaruhi sale. Kalau traffic maintain dan cuma CR bermasalah, kaji balik every step of your sale funnel, mesti ada putus somewhere.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s